Jak dobrać bryczesy?

Jak dobrać bryczesy?

Jazda konna zyskuje coraz większe grono wielbicieli. Stajnie rosną jak grzyby po deszczu, coraz więcej powstaje szkółek i ośrodków treningowych. I choć na początku nauki jazdy wystarczą zwykłe wygodne dresy lub legginsy, w miarę rozwoju jeździeckiego warto zaopatrzyć się w dedykowaną i specjalistyczną odzież jeździecką. A bryczesy są z pewnością najbardziej podstawowym elementem wyposażenia jeźdźca. W sklepach jeździeckich mamy szeroką ofertę kilku rodzajów bryczesów – czym się różnią od siebie? Jak wybrać odpowiednie?

Rodzaje materiałów i dostępne kroje

Jak dobrać bryczesy?Bryczesy muszą być przede wszystkim wygodne i niekrępujące ruchów. Dlatego materiał powinien być przylegający do ciała ale elastyczny i rozciągliwy, tak, aby nie przeszkadzał podczas jazdy.
Standardowo bryczesy wykonane są z bawełny lub wełny, z dodatkiem nylonu lub poliamidu. Bawełna gwarantuje wysoką przepuszczalność powietrza, dzięki czemu nogi się nie pocą, a nylonowe wstawki gwarantują odpowiednią elastyczność i rozciągliwość. Modne są również bryczesy z elastycznego jeansu czy sztruksu, a w sprzedaży dostępne są również zimowe wersje bryczesów, dodatkowo ocieplane, dzięki czemu podczas jazdy zimą jeździec nie zmarznie w siodle. Bawełniane bryczesy to zwykle pierwszy wybór osoby rozpoczynającej naukę jazdy – są wytrzymałe a do tego niezbyt drogie, w porównaniu do reszty dostępnych bryczesów.

Jeśli chodzi o krój najbardziej popularne są przylegające bryczesy typu reithose – na całej długości ściśle opinają nogi, zwężane nogawki zwykle zakończone są rzepami lub elastyczną wstawką. Dzięki takiemu rozwiązaniu, nogawki wygodnie wpasowują się w cholewki butów do jazdy – zarówno krótkich sztybletów jak i wysokich oficerek nie powodując dyskomfortu. Tego typu bryczesy użytkowane są zarówno do jazdy rekreacyjnej, jak i do jazdy sportowej. To jedyny model bryczesów, spełniający warunki konkursowe, w których można startować w zawodach jeździeckich. Ten model jest polecany najbardziej osobom początkującym – ściśle przylegające nogawki nie przeszkadzają podczas nauki.

Mniej popularnym modelem są bryczesy typu jodhpur. Są to bryczesy o rozszerzanej nogawce, którą nosi się na bucie. Wygodne i nieco bardziej swobodne rozwiązanie dla osób ceniących sobie komfort, albo tych, które nie przepadają za czapsami czy oficerkami. Specjalna gumka wszyta na dole nogawki, którą zakłada się na but gwarantuje, że nogawka podczas jazdy nie podciągnie się do góry. Jodhpury zwykle wykonane są ze sztruksu lub dżinsu, albo z grubej bawełny z domieszką elastanu. Ze względu na ich obszerność są zwykle bardziej wytrzymałe od bryczesów typu reithose. Ten model bryczesów jest chętnie wybierany przez mężczyzn, którzy niespecjalnie przepadają za obcisłym krojem standardowych bryczesów typu reithose. Jednak jodhpury to model typowo rekreacyjny – nie można w nich startować w żadnej dyscyplinie jeździeckiej.

W niektórych sklepach jeździeckich można się natknąć na jeszcze jeden typ bryczesów – bryczesy kawaleryjskie. To bryczesy, w których część udowa nogawki jest dość bufiasta, natomiast część podkolanowa mocno obcisła i zwykle krótsza niż w standardowych bryczesach. Ten model jest wzorowany na wojskowych bryczesach kawalerii, spodnie są zwykle beżowe lub khaki, wykonane z grubego sukna lub bawełny. Specjalny krój nogawki jest tak stworzony, żeby idealnie pasował do wsuwanych, wysokich oficerek w stylu wojskowym.

Wśród bryczesów zauważamy też trendy modowe, zwłaszcza w przypadku modeli, które są skierowane do dzieci bądź pań. Możemy znaleźć bryczesy z podwyższonym lub obniżonym stanem, dodatkowymi kieszeniami na udzie (świetne by zmieścić telefon) czy ozdobione dodatkowymi emblematami, naszywkami albo kryształkami. Wybór kolorystyczny jest również bardzo szeroki, dobrze jednak wziąć pod uwagę fakt, że stajnia czy maneż nie są miejscami o wysokiej czystości, lepiej więc wybrać kolor, na którym nie będzie widać na przykład kurzu z ujeżdżalni. Kolor biały jest zarezerwowany zwykle do startów w zawodach i na oficjalne eventy jeździeckie.

A co z lejem?

Pojęcie leja nierozerwalnie wiąże się z bryczesami. Jest to wstawka z materiału, skóry lub silikonu po wewnętrznej części nogawek. Lej od kolan w dół nazywamy lejem krótkim lub kolanowym, natomiast wstawkę obejmującą uda oraz krocze i część pośladków nazywamy pełnym lub długim lejem. Jest to dodatkowe wzmocnienie części bryczesów najbardziej narażonej na przetarcia, a lej wykonany z zamszu, skóry lub silikonu ma dodatkowo właściwości czepne i pozwala lepiej „przykleić się” do siodła podczas jazdy. Zastosowanie konkretnego leja to całkowicie indywidualny wybór zależny od osobistych preferencji, jednak osobom uczącym się zaleca się korzystanie z leju kolanowego, gdyż dodatkowe tarcie wynikające ze stosowania pełnego leja, w początkowej fazie nauki może przeszkadzać zamiast pomagać.

Wybór pierwszych bryczesów może być trudne ze względu na mnogość wzorów, kolorów i zróżnicowanie cenowe. Warto mieć na uwadze przede wszystkim wygodę, dlatego pierwsze bryczesy lepiej kupić stacjonarnie w sklepie, który oferuje możliwość przymiarki.